​Най-големият ежедневник в Унгария спира да излиза заради политически натиск

Една от малкото опозиционни медии в Унгария Népszabadság, която излиза от 60 години и клони към лявото политическо пространство, бе закрит без предупреждение. Журналистите бяха изненадани рано сутринта в събота, когато не бяха допуснати в сградата.
Най-големият унгарски ежедневник на хартиен носител Népszabadság, едно от последните останали независими медийни издания в страната, бе закрито без предизвестие от собственика си.

Журналистите бяха изненадани рано сутринта в събота, когато не бяха допуснати до офисите си и им бе отказан онлайн достъп. Те са убедени, че това е предварително подготвен "преврат". Собственикът обаче твърди, че това е дълго отлагано бизнес решение поради лошото финансово състояние на вестника. Той официално е спрял само издаването на медията и заяви, че ще започне преговори с редакцията. Въпреки това няма как да се обоснове решението да съсипеш бизнеса си, ако възнамеряваш да го продадеш и да продължиш да го управляваш безпроблемно.

"Закриването на Nepszabadság по този начин е атака срещу свободата на печата в Унгария. Бивши служители на Népszabadság са споделили нова информация, свързана с журналистическо разследване на корупционни практики на правителството и Унгарската национална банка и това е довело до закриването", каза Ева Саймън - експерт по въпросите, свързани със свободата на словото в Liberties.

Закриването на eжедневника и неговия уебсайт www.nol.hu означава, че целият архив на 60-годишния вестник са офлайн, което е от изключително голяма полза за правителството.

Атака срещу свободата на медиите

MediaWorks закупи Népszabadság през 2014 г. Тази стъпка в дългосрочен план се тълкуваше като предвестие на политическото поглъщане от проправителствени инвеститори, които действаха много активно на унгарския медиен пазар.

Критиците твърдят, че австрийският инвеститор е действал под политически натиск. Окончателното решение за закриване на вестника идва след като Népszabadság наскоро публикува серия от истории за корупционни схеми в правителството и силно критични статии относно референдума за мигрантските квоти.

Journalists were surprised early Saturday when they were shut out of the office.

Опозиционните партии и организации в Унгария твърдят, че този ход е ясно доказателство за многократните опити на правителството на Орбан да потъпка свободата на медиите и да получи пълен контрол над пресата. Правителството вече е успяло да превърне общественото радио и телевизия MTVA в свои говорители.

НПО и активисти за свобода на медиите са съгласни, че Népszabadság е жертва на политическо маневриране.

Как се стигна до закриването на Népszabadság?

Фондация на Унгарската социалистическа партия за свобода на пресата притежаваше 28% от вестника до 2015 г. От 1990 г. вестникът е имал два мажоритарни собственика: първият е немският Bertelsmann, а вторият - швейцарският RINGIER. Медийният съвет, създаден от Фидес, задължи Swiss Ringier да продаде Népszabadság заради сливането с Axel Springer. Поради тази причина австрийската компания MediaWorks - собственост на Хайнрих Печина, закупи вестника през 2014 г..

От месеци се носеха слухове, че премиерът Виктор Орбан лично преговаря с Печина и собствеността на вестника може да се озове в ръцете на любимия си тиранин - кмета на родния му град Фелксът. Все още няма официални новини относно собствеността.

Пример за цинизма на унгарското правителство, което отказа да даде официално изявление относно спирането на вестника, е изказването на един от вицепрезидентите на партията Фидес Зилард Немет: "Дошло е времето Népszabadság да се закрие. Това е моето мнение."

Унгарският съюз за граждански свободи и експертът по въпросите свързани със свободата на словото в Liberties.eu Ева Саймън са готови да окажат правна помощ на журналистите от редколегията.