Ungerns största dagstidning läggs ner, åberopar politiska påtryckningar

En av de få kvarvarande oppositionstidningarna i Ungern, den 60 år gamla vänsterorienterade ungerska dagstidningen Népszabadság, har lagts ner utan förvarning. Journalister överraskades tidigt på lördagen då de stängdes ute från kontoret.
Den största ungerska dagstidningen, Népszabadság — en av de sista kvarvarande oberoende mediaorganen i landet — har stängts ner utan förvarning från ägaren.

Journalister överraskades tidigt lördag morgon när de stängdes ute från kontoret och sina online-konton. De hävdar att det var en förplanerad "kupp" mot dem, medan ägaren vidhåller att det var ett länge-försenat affärsbeslut mot tidningen, som presterade dåligt. Officiellt sett har ägaren endast avbrutit tidningens produktion och uppger att man kommer att inleda förhandlingar med redaktionen. Men det finns inga affärsmotiv bakom ett beslut som ruinerar verksamheten om målet är att fortsätta driva och sälja tidningen utan avbrott.

"Att lägga ner Népszabadság på ett sådant sätt är ett angrepp mot pressfriheten i Ungern. Före detta Népszabadság-anställda publicerade nya exempel på undersökande journalistik om korruption inom regeringen och i Ungerska nationalbanken, som på ett direkt sätt kan ha lett till nedläggningen," sade Liberties yttrandefrihetsexpert Éva Simon.

Nedläggningen av dagstidningen och dess hemsida www.nol.hu innebär att den 60 år gamla tidningens arkiv nu är offline — vilket är av stort värde för regeringen.

Angrepp mot pressfriheten

Mediaworks köpte Népszabadság år 2014, i en manöver som ansågs varsla om politiskt övertagande av regeringens investerare, som var hyperaktiva på den ungerska mediamarknaden.

Kritiker menar att den österrikiska investeraren agerade som svar på politiska påtryckningar, och att det slutgiltiga beslutet att lägga ner kom efter att Népszabadság nyligen publicerade en serie artiklar om korruption i regeringen och skarpt kritiska artiklar om folkomröstningen om migrantkvoter.

Journalister överraskades tidigt lördag morgon då det stängdes ute från kontoret.

Oppositionspartier och -organisationer i Ungern menar att manövern ger tydligt bevis på Orbánregeringens upprepade försök att kuva pressfriheten och få fullständig kontroll över media. Regeringen har redan lyckats med att förvandla den offentliga programtjänsten MTVA till ett ensidigt språkrör för regeringen.

Icke-statliga organisationer och pressfrihetsaktivister håller med om att Népszabadság har fallit offer för en politisk manöver.

Hur hamnade Népszabadság här?

Ungerska Socialistpartiets stiftelse för fri media ägde 28 procent av tidningen fram till år 2015. Sedan 1990 har tidningen haft två huvudsakliga ägare — först tyska Bertelsmann, sedan schweiziska Ringier. Som resultat av sammanslagningen av Ringier-Axel Springer blev schweiziska Ringier tvunget att sälja Népszabadság enligt det Fidesz-skapade Mediarådet. År 2014 köptes därför tidningen upp av det österrikiska företaget Mediaworks, ägt av Heinrich Pecina.

Det har i flera månader cirkulerat rykten om att premiärminister Viktor Orbán själv förhandlade med Pecina och att tidningens ägarskap slutligen skulle kunna hamna i händerna på hans favorit-kraftkarl, borgmästaren i hans hemstad Felcsut. Några officiella nyheter har däremot inte trätt fram om ägarskapet.

Den ungerska regeringen vägrade att ge ett officiellt uttalande om nedläggningen. Men ett exempel på dess cynism kom från en av Fideszpartiets vice-ordföranden, Szilárd Németh, som sade att "Det var dags för Népszabadság att hastigt läggas ner, det är min åsikt."

Ungerska förbundet för medborgerliga rättigheter och Liberties.eu:s yttrandefrihetsexpert, Éva Simon, är redo att erbjuda rättslig assistans till journalister vid redaktionen.