A fost închis cel mai mare cotidian din Ungaria; cauza cea mai probabilă e exercitarea de presiuni politice

Una dintre puținele publicații de opoziție rămase în Ungaria, cotidianul maghiar de stânga Nepszabadsag, care exista de 60 de ani, a fost închis fără notificare prealabilă. Jurnaliștii au primit vestea sâmbătă dimineața când și-au găsit birourile închise.

Cel mai mare cotidian maghiar publicat și pe hârtie, Nepszabadsag, care era și unul dintre ultimele entități media independente din țară, a fost închis de către proprietar, fără notificare prealabilă.

Jurnaliștii au fost anunțați sâmbătă dimineața, când și-au găsit birourile și conturile online închise. Aceștia spun că ce s-a întâmplat a fost o lovitură pregătită special pentru ei. Proprietarul susține însă că a luat decizia din interese ce țineau de afacerile sale, fiind vorba despre o decizie amânată de mult timp, în ciuda performanțelor slabe ale cotidianului. În mod oficial, proprietarul nu a făcut decât să suspende publicarea ziarului, spunând că va intra ulterior în negocieri cu echipa editorială. O astfel de decizie nu ar avea însă sens din punct de vedere economic dacă intenția reală ar fi aceea de a vinde ziarul care ar continua să funcționeze în mod similar.

„Închiderea Nepszabadsag în acest mod constituie un atac împotriva libertății presei în Ungaria. Foștii angajați Népszabadság au distribuit materiale noi de jurnalism de investigație despre corupția din Guvern și din Banca Națională a Ungariei care ar fi putut constitui modivul direct din spatele închiderii”, a explicat Éva Simon, expert în libertatea de exprimare pentru Liberties.

Închiderea cotidianului și a website-ului său http://www.nol.hu înseamnă că toate arhivele ziarului, de la începutul publicării sale, acum 60 de ani, nu mai sunt disponibile online. Guvernul are mult de beneficiat de pe urma acestui fapt.

Atac asupra libertății presei

Mediaworks a cumpărat Nepszabadsag în 2014, o mișcare percepută de mulți ca menită a fi o preluare politică de către investitorii pro-guvernamentali hiperactivi pe piața media din Ungaria.

Criticii susțin că investitorul austriac a acționat sub presiuni politice și că decizia finală de a închide Nepszabadsag a fost luată ca urmare a unei serii de materiale publicate recent despre corupția din Guvern și despre atât de criticatul referendum cu privire la imigranți.

Jurnaliștii au aflat de închiderea ziarului sâmbătă dimineața, când și-au găsit birourile închise.

Partidele de opoziție și organizațiile non-guvernamentale din Ungaria consideră că măsura constituie în mod evident încă una dintre repetatele încercări ale Guvernului Orban de a suprima libertatea presei și de a obține controlul total asupra presei. Guvernul a reușit deja să transforme postul public MTVA într-un post care transmite mesajele unilaterale ale Guvernului.

ONG-urile și activiștii pentru libertatea presei sunt cu toții de acord că Nepszabadsag este o victimă a unor manevre politice.

Cum a ajuns Nepszabadsag până aici?

Până în 2015 Fundația Presei Libere a Partidul Socialist Maghiar deținea 28% din ziar. Din 1990, ziarul a avut doi proprietari majoritari - germanii de la Bertelsmann și apoi elvețianii de la Ringier. Ca urmare a fuziunii Ringier cu Axel Springer, elvețienii de la Ringier au fost obligați de către Consiliul Media creat de Fidesz să vândă Nepszabadsag. Așa a ajuns compania austriacă Mediaworks deținută de Heinrich Pečina proprietara ziarului în 2014.

În Ungaria circulau deja de căteva luni zvonuri potrivit cărora Prim-Ministrul Viktor Orban negociează personal cu Pečina și că aliatul favorit al lui Orban, primarul orașului său natal, Felcsut, are legătură cu proprietarii ziarului. Oficial însă nu au apărut încă știri cu privire la proprietari.

Pentru a arăta cât de cinic a fost Guvernul Ungariei, care a refuzat să comenteze cu privire la închiderea ziarului, unul dintre vicepreședinții partidului Fidesz, Szilárd Németh, a declarat: „Era timpul ca Nepszabadsag să se închidă brusc, aceasta este opinia mea".

Uniunea pentru Libertăți Civile din Ungaria și Éva Simon, experta în liberă exprimare a Liberties.eu, sunt gata să ofere asistență juridică jurnaliștilor din colegiul de redacție.