Veiklą nutraukė didžiausias Vengrijos dienraštis: „Buvo darytas politinis spaudimas“

60 metų veiklą vykdęs kairiųjų pažiūrų Vengrijos dienraštis „Népszabadság“, vienas paskutinių opozicijos leidinių šalyje, netikėtai nutraukė savo veiklą. Į darbą šeštadienio rytą atvykę žurnalistai nustebo radę užrakintas duris.

Vienas paskutinių nepriklausomų Vengrijos žiniasklaidos organų, didžiausias šalies dienraštis „Népszabadság“ netikėtai nutraukė savo veiklą - tokį sprendimą be jokio įspėjimo priėmė dienraščio savininkas.

Šeštadienį į darbą atvykę žurnalistai nustebo, kad nebegalėjo įeiti į ofisą ir prieiti prie savo el. pašto. Jų teigimu, prieš juos buvo organizuotas „perversmas“, tačiau savininkas tvirtina, kad buvo priimtas komercinis sprendimas, kurį reikėjo priimti jau seniai, atsižvelgiant į veik neegzistuojantį dienraščio pelningumą. Oficialiai dienraščio veikla nutraukta tik laikinai - savininko teigimu, jis pradės derybas su redakcija. Tačiau jei norima toliau nepertraukiamai leisti laikraštį, toks sprendimas yra nelogiškas - tai neigiamai atsilieps pardavimams.

„Toks „Nepszabadság“ veiklos nutraukimas - spaudos laisvės Vengrijoje pamynimas. Buvę „Népszabadság“ darbuotojai skelbė naujus tiriamosios žurnalistikos straipsnius apie vyriausybės ir šalies Nacionalinio banko korupciją, kas ir galėjo tiesiogiai paskatinti nutraukti leidinio veiklą“, - kalbėjo www.liberties.eu žodžio laisvė ekspertė Éva Simon.

Dienraščio veiklos nutraukimas ir svetainės http://www.nol.hu/uždarymas reiškia, kad dingo 60 metų veiklą vykdžiusio dienraščio archyvai - neabejotina, kad vyriausybė tai laiko maloniu bonusu.

Išpuolis prieš žiniasklaidos laisvę

„Mediaworks“ dienraštį „Népszabadság“ nupirko 2014m. Tuo metu daugelis tokį žingsnį laikė vyriausybę palaikančių investuotojų, kurie buvo itin aktyvūs Vengrijos žiniasklaidos rinkoje, dienraščio politinio perėmimo pirmu etapu.

Kritikai mano, kad investuotojai iš Austrijos buvo politiškai spaudžiami - galutinis sprendimas nutraukti „Népszabadság“ veiklą buvo priimtas po neseniai dienraštyje pasirodžiusio straipsnių apie korupciją vyriausybėje ciklo ir migrantų referendumą kritikuojančių straipsnių.

Į darbą šeštadienio rytą atvykę žurnalistai nustebo radę užrakintas duris.

Vengrijos opozicijos partijos ir organizacijos teigia, kad toks sprendimas yra aiškus nesiliaujančių Orbán vyriausybės bandymų nuslopinti žiniasklaidos laisvę ir kontroliuoti spaudą įrodymas. Vyriausybei jau pavyko visuomeninį transliuotoją MTVA paversti šališka vyriausybės propagandos mašina.

Nevyriausybinės organizacijos ir spaudos laisvės aktyvistai mano, kad „Népszabadság“ tapo politinių manevrų auka.

Kaip „Népszabadság“ atsidūrė tokioje padėtyje?

Iki 2015 m. Vengrijos socialistų partijos Laisvos spaudos fondui priklausė 28 proc. dienraščio akcijų. Nuo 1990 m. dienraščio pagrindinis akcininkas buvo „Bertelsmann“ (Vokietija), o vėliau - „Ringier“ (Šveicarija). Kad „Ringier“ galėtų susijungti su „Axel Springer“, Fidesz vyriausybės įsteigta žiniasklaidos taryba privertė įmonę parduoti „Népszabadság“ akcijas. 2014 m. dienraštį nusipirko Heinrich Pecina priklausanti Austrijos įmonė „Mediaworks“.

Jau ne vieną mėnesį sklandė gandai, kad Viktor Orbán asmeniškai derėjosi su Peciņa dėl laikraščio perdavimo premjero numylėtiniui, jo gimtojo kaimo Felcsút merui. Deja, oficialių žinių apie kokį nuosavybės perleidimą pakolkas nėra.

Vengrijos vyriausybės cinizmą puikiai parodo Fidesz partijos pirmininko pavaduotojo Szilárd Németh pareiškimas, neva „mano nuomone, kaip tik atėjo laikas „Népszabadság“ staigiai nutraukti savo veiklą.“ Vyriausybė apie įvykius oficialiai nekomentavo.

Vengrijos pilietinių laisvių sąjunga ir Liberties.eu žodžio laisvės ekspertė Éva Simon yra pasiruošę redakcijos žurnalistams teikti teisinę pagalbą.