Pasirodo, Orbano žiniasklaidos imperijos pagrindai yra neteisėti

Teismo sprendimu, Vengrijos konkurencijos tarnybos sprendimas, kurio pagrindu buvo sukurta "Fidesz" žiniasklaidos imperija, buvo neteisėtas.

2018 m. pabaigoje per vieną dieną dauguma Vengrijos vyriausybei palankių žiniasklaidos kanalų atsidūrė Vidurio Europos spaudos ir žiniasklaidos fonde (sutrumpinimas vengrų kalba – KESMA). Vos kelių mėnesių senumo organizacijai 2018 m. lapkričio 28 d. vienu ypu be atlygio buvo pasiūlytos 476 „Fidesz“ palankių verslininkų valdomos žiniasklaidos priemonės.

KESMA šiuo metu priklauso vienintelė nacionalinė komercinė radijo stotis „Retro Radio“; populiarus naujienų portalas „Origo“; nemokamas Budapešto dienraštis „Lokál“; ir visi regioniniai laikraščiai. Negana to, fondas ėmė valdyti garsius radijo ir televizijos kanalus bei pat ekonominius, sporto, bulvarinius ir politinius leidinius. 40 proc. visos Vengrijos žiniasklaidos vartojimo dabar atsidūrė KESMA rankose, kurios žiniasklaidos priemonės tapo vyriausybės ruporais.

„Tokia koncentracija labai iškraipo žiniasklaidos rinką, griauna spaudos įvairovę ir kelia grėsmę sąžiningai ekonominei konkurencijai“, – teigė HCLU politinių laisvių projekto direktorė Dalma Dojcsák.

Abejotinas „viešasis interesas“

Tokiam susitelkimui reikėjo Vengrijos konkurencijos tarnybos (HCA) pritarimo. Tačiau čia įsikišo Vengrijos vyriausybė ir praėjus vos savaitei po pranešimo apie susijungimą paskelbė įsakymą, pagal kurį KESMA nuosavybės teisių perėmimas buvo laikomas nacionalinės strateginės svarbos klausimu, užkertant kelią įvertinimui ir galimam tyrimui. Konkurencijos tarnyba tada paskelbė nebeturinti kompetencijos šiuo klausimu, nutraukė vertinimą ir išdavė pažymą, leidžiančią registruoti sandorį Komerciniame teisme.

Vėliau Vengrijos pilietinių laisvių sąjungos (HCLU) atstovaujamas vietinis naujienų portalas „Szabad Pécs“ kreipėsi į teismą kaip KESMA konkurentas, reikalaudama panaikinti HCA sprendimą ir leisti šiai institucijai atlikti įvertinimą konkurencijos atžvilgiu. Portalas taip pat paprašė teismo pasitarti su Konstituciniu Teismu dėl išimtį suteikiančio vyriausybės įsakymo ir jį grindžiančio įstatymo konstitucingumo. Minėtasis įstatymas leidžia Vengrijos vyriausybei įsakymu atleisti bet kokį verslo sandorį nuo įvertinimo konkurencijos atžvilgiu remiantis tik „viešuoju interesu“.

Budapešto sostinės apygardos teismas patvirtino, kad HCA neatliko jokio esminio tyrimo – net nesirėmė vyriausybės įsakymu dėl strateginės svarbos. Dėl to institucija pažymą išdavė neteisėtai. Negana to, teismas nustatė, kad HCA pareiškimas dėl kompetencijos stokos reiškė, kad ši neturi įgaliojimo ir pažymai išduoti šiuo atveju.

Teismas įsakė atlikti antrą įvertinimą

Tokios pažymos reikėjo ne tik KESMA nuosavybės įsigijimo faktui registruoti Komerciniame teisme, jos reikėjo ir norint sujungti KESMA priklausančias įmones. Pavyzdžiui, 2019 m. rugsėjo mėn. 11 bendrovių buvo sujungtos į „Mediaworks Zrt.“, pagrindinę KESMA korporacinės imperijos įmonę. Kadangi teismas pažymą panaikino, šių sandorių teisėtumas dabar abejotinas.

Teismas įpareigojo HCA vėl atlikti įvertinimą, nurodant, kad ši turim tam visus įgaliojimus, o savo galutinį sprendimą paremti tinkamais motyvais

HCLU ir „Szabad Pécs“ paskelbė, kad informuos Komercinį teismą apie galimą KESMA sujungimų ir susijungimų neteisėtumą, atsižvelgiant į neseniai priimtą teismo sprendimą. Organizacijos teigė stebėsiančios HCA, pasiruošusios užginčyti kitą neteisėtą sprendimą.