Prestaju izlaziti najveće dnevne novine u Mađarskoj, navodno zbog političkog pritiska

Jedno od malobrojnih preostalih opozicijskih izdanja u Mađarskoj, lijevo orijentiran dnevni list Népszabadság koji izlazi već 60 godina, ugašene su bez prethodne najave. Novinari su se iznenadili u subotu ujutro, kada im je onemogućeno da uđu u redakciju.
Najveći mađarski dnevni list Népszabadság - jedno od posljednjih opozicijskih medijskih izdanja u zemlji - ugašen je bez prethodnog upozorenja vlasnika.

Novinari su ostali zatečeni u subotu, rano ujutro, kada im je onemogućen ulazak u redakciju i kada su doznali da su njihovi online računi ugašeni. Tvrde da je riječ o pripremljenom "udaru" na njih, dok vlasnik inzistira da je riječ o dugo odgađanoj poslovnoj odluci koja je donesena zbog lošeg poslovanja lista. Službeno, vlasnik je samo suspendirao izlaženje lista i rekao da će započeti pregovore s redakcijom. Međutim, ako postoji namjera da se novine prodaju i nastave neometano izlaziti, ta odluka, koja je štetna za poslovanje, nema smisla.

"Ovakvo gašenje Nepszabadsága predstavlja napad na slobodu medija u Mađarskoj. Bivši zaposlenici Népszabadsága objavili su nove istraživačke članke o korupciji u vladi i mađarskoj Nacionalnoj banci koji su možda direktno doveli do gašenja lista", rekla je Éva Simon, stručnjakinja Libertiesa za slobodu govora.

Gašenje dnevnog lista i njegove internet stranice www.nol.hu znači da na internetu više nije dostupna ni arhiva tog lista, koji je izlazio 60 godina - što ima veliku vrijednost za vladu.

Napad na slobodu medija

Mediaworks je kupio Népszabadság 2014. godine, što je bilo shvaćeno kao znak da se sprema političko preuzimanje od strane provladinih investitora koji su hiperaktivni na mađarskom medijskom tržištu.

Kritičari tvrde da je austrijski investitor djelovao pod političkim pritiskom, a da je konačna odluka o gašenju novina donesena nakon što je Népszabadság nedavno objavio seriju izvještaja o korupciji u vladi te oštrih kritičkih članaka o referendumu o izbjegličkim kvotama.

Novinari su ostali zatečeni u subotu ujutro, kada im je onemogućen ulazak u redakciju.

Opozicijske stranke i organizacije u Mađarskoj tvrde da je taj korak jasan dokaz uzastopnih pokušaja Orbánove vlade da potisne slobodu medija i preuzme potpunu kontrolu nad njima. Vlada je već uspjela pretvoriti javnu televiziju MTVA u jednostrano glasilo vlade.

Nevladine organizacije i aktivisti za slobodu medija slažu se da je Népszabadság žrtva političkog manevriranja.

Kako se Népszabadság našao u ovoj poziciji?

Zaklada za slobodu medija mađarske Socijalističke stranke bila je vlasnik 28 posto tih dnevnih novina sve do 2015. godine. Od 1990. godine novine su imale samo dva većinska vlasnika - prvo njemački Bertelsmann, zatim švicarski Ringier. Nakon što su se Ringier i Axel Springer spojili, Vijeće za medije koje je osnovao Fidesz obvezalo je Riniger da proda Népszabadság. Godine 2014. kupila ga je austrijska kompanija Mediaworks, čiji je vlasnik Heinrich Pecina.

Mjesecima se pričalo da premijer Viktor Orbán osobno pregovara s Pecinom i da bi vlasnik tog dnevnog lista mogao postati jedan od njegovih omiljenih moćnika, gradonačelnik njegova rodnog grada Felcsuta. Međutim, vlasnička struktura dosad nije službeno objavljena.

Primjer cinizma mađarske vlade, koja je odbila očitovati se o gašenju lista, predstavlja izjava Szilárda Németha, jednog od potpredsjednika stranke Fidesz, koji je rekao "kako je, po njegovom mišljenju, bilo vrijeme da se Népszabadság iznenada ugasi".

Hungarian Civil Liberties Union i Éva Simon, stručnjakinja za slobodu govora iz Liberties.eu, spremni su pružiti pravnu pomoć novinarima iz redakcije.