Meediavabaduse kriis Eestis. Kaks ajakirjanikku lahkub töölt.

Eestis on tõusetumas debatt meedia- ja sõnavabaduse üle vastusena pressile ja teistele meediakanalitele, mis toetavad uut valitsuskoalitsiooni, kuhu kuulub paremäärmuslik Eesti Konservatiivne Rahvaerakond.

Uus koalitsiooon Keskerakonna, Isamaa ja paremäärmusliku Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna vahel on suurendanud poliitilisi pingeid riigis. Valimistest saati on teemadena püsinud Eesti väärtused, poliitiline retoorika, demokraatlikud väärtused ja sõnavabadus. Nendel teemadel on toimunud mitmeid avalikke meeleavaldusi, kirjutatud on mitmeid arvamusartikleid, ja tavalised inimesed väljendavad aktiivselt oma rahulolematust ja avaldavad sotsiaalmeedias rohkem analüütilisi isiklikke mõtteid.

Eesti ajakirjandusväljaannete omandus võib kahjustada meediavabadust

Paremäärmusliku EKRE kaasamine koalitsioonikõnelustesse on viinud kasvava surveni valitsusele, sõltumatule ajakirjandusele ja Eesti Rahvusringhäälingule. Mõned EKRE ja Isamaa liikmed on süüdistanud ERR-i ajakirjanikke konservatiividevastases häälestatuses, ja uue koalitsiooni ning iseäranis EKRE kohta liigse ja põhjendamatu kriitika avaldamises. Ajakirjanikud on viidanud ka sellele, et enamiku Eesti meediaväljaannete kuulumine vaid mõnele omanikule võib osutuda ohtlikuks riigi ajakirjandusvabadusele. Lisaks on vaatlejad ja meediauurijad viidanud ajakirjanike enesetsensuuri ja võimude ning valitsevate organite liigse sekkumise ohtudele.

Tuntud ajakirjanik lahkub töölt tõsiste lahkarvamuste tõttu toimetajaga

Isegi suurem skandaal lahvatas lõkkele aprilli lõpus, kui austatud ajakirjanik Vilja Kiisler lahkus oma ametipostilt Eesti suurimast ajalehest Postimehest väidetavalt ületamatute erimeelsuste tõttu peatoimetajaga. 16. aprillil avaldas Kiisler arvamusartikli pealkirjaga „Asi pole retoorikas, sisu on õõvastav“, milles teravalt kritiseeris EKRE-t ja selle juhtide hoiakuid. Uus konservatiivne peatoimetaja Peeter Helme noomis Kiislerit tema tooni ja kirjutise stiili tõttu. Kiisler otsustas lahkuda ja on hiljem öelnud, et Postimehes on probleeme arvamusvabaduse ja ajakirjandusvabadusega. Intervjuus ERR-le selgitas Kiisler, et ta lahkus Postimehest, kuna tema arusaam ajakirjandus- ja arvamusvabadusest oli põhimõtteliselt erinev peatoimetaja omast. Ta kirjeldas, kuidas Postimehe juhtkirjad on pidevalt toetanud praeguse koalitsiooni ideoloogiat ja mänginud rolli selle legitimeerimises.

Ajalehe omanik annetas konservatiivsele parteile 100 000 eurot

Postimehe omanik on konservatiive avalikult toetanud ja annetanud 100 000 eurot Isamaale. Postimees on ka käiku lasknud uue rubriigi nimega „Meie Eesti“, mis on tekitanud küsimusi nende marketingi, kallutatuse ja üleüldse eraomanduses oleva meedia üle. Oma intervjuus ERR-le, kommenteeris Kiisler rubriiki, öeldes: „Minu hinnangul ei ole tegemist ajakirjandusega, vaid alternatiivsete ekspertitega, kes on saanud ametisse eeldatavasti omaniku soovitusel või heakskiidul. Ja tegemist on eelkõige ideoloogilise alternatiivse ekspertsisu loomisega alternatiivsete faktide ajastul.“

Raadio saatejuht sunnitud valima enesetsensuuri ja lahkumise vahel

Uus vastuoluline juhtum leidis riigis aset, kui avalikkus sai teada teise tuntud, julgelt kriitilise ajakirjaniku ja kolumnisti Ahto Lobjakase lahkumisest, seekord Raadio 2-st, mis kuulub ERR-i alla. Lobjakas, kes oli seni olnud poliitikasaate „Olukorrast riigis“ saatejuht, teatas avalikus kommentaaris, et teda ei vallandatud, kuid, et talle anti valida enesetsensuuri ja lahkumise vahel. „Hakkasid tulema signaalid, et kriitika loodava koalitsiooni aadressil on liiga terav ja püüab lubamatult mõjutada poliitikat. Kritiseeriti sõnavalikut, soovitati intelligentseid eufemisme ja ümbernurga ütlemisi. Nõuti vähem võitluslikku kajastust, suuremat tähelepanu vääritute isikute ja ideede asemel uue valitsue programmile,“ kirjutas Lobjakas.

Sellest saati, kui Kiisler ja Lobjakas oma kohtadelt lahkusid, on sõnavabaduse olulisust väljendanud organisatsiooni PEN Internationali välissekretär ja kirjanik Kätlin Kaldmaa, ERR-i ajakirjanik ja kriitik Valner Valme ja mitmed teised kolumnistid, eksperdid ning ajakirjanikud.