Maďarský největší deník končí kvůli politickému tlaku

Jedna z mála zbývajících opozičních publikací v Maďarsku, 60-letý levicový maďarský deník Népszabadság bez předchozího upozornění skončil. Novináři byli v sobotu ráno překvapeni, když byli vyhozeni z kanceláře.
Největší maďarský deník, Népszabadság - jeden z posledních zbývajících nezávislých mediálních orgánů v zemi - byl bez předchozího upozornění ze strany majitele zrušen.

Novináři byli v sobotu ráno překvapeni, když byli vyhozeni z kanceláře a jejich on-line účty byly zrušeny. Říká se, že to byl připravený "puč" proti nim, zatímco majitel tvrdí, že to bylo dlouho zpožděné obchodní rozhodnutí proti špatně fungujícím novinám. Majitel oficiálně pouze pozastavil noviny a řekl, že by vstoupil s editoriálem do jednání. Nicméně, není za tám žádné obchodní rozhodnutí, když ničí podnikání, pokud je záměrem prodat noviny a pokračovat v jejich chodu bez problémů.

"Uzavření Népszabadság tímto způsobem je útok proti svobodě tisku v Maďarsku. Bývalí zaměstnanci Népszabadság sdíleli nové články investigativní žurnalistiky o korupci ve vládě a v maďarské národní bance, které by mohly vést přímo k zastavení Liberties", řekla odbornice na svobodu projevu Éva Simon.

Uzavření deníku a jeho internetových stránek www.nol.hu znamená, že všechny archivy 60-letého deníku jsou offline - velká přidaná hodnota pro vládu.

Útok na svobodu médií

MediaWorks koupili Népszabadság v roce 2014, krok všeobecně považován za předzvěstí politického převzetí ze strany provládních investorů hyperaktivních na maďarském mediálním trhu.

Kritici prohlašují, že rakouský investor jednal pod politickým tlakem, a konečné rozhodnutí uzavřít Népszabadság přišlo nedávno po sérii čánků o vládní korupci a silně kritických článcích o referendu pro uprchlické kvóty.

Journalists were surprised early Saturday when they were shut out of the office.

Opoziční strany a organizace v Maďarsku tvrdí, že tento krok je jasným důkazem o opakovaných pokusech Orbánovy vlády potlačit svobodu sdělovacích prostředků a získat úplnou kontrolu nad tiskem. Vládě se již podařilo získat veřejnoprávný rozhlas a televizi MTVA.

Nevládní organizace a aktivisté za svobodu sdělovacích prostředků se shodují, že Népszabadság je obětí politického manévrování.

Jak se sem Népszabadság dostal?

Free Press Foundation Maďarské socialistické strany vlastnila 28 procent novin až do roku 2015. Od roku 1990, mají noviny dva majoritní majitele - německý Bertelsmann a švýcarský Ringier. V důsledku Ringier Axel Springer-fúze, byl švýcarský Ringier nucen prodat Népszabadság mediální radě vytvořené Fidesz. V roce 2014, koupila noviny rakouská společnost MediaWorks, vlastněná Heinrichem Pecinou.

Celé měsíce se šířily zvěsti, že premiér Viktor Orbán osobně vyjednával s Pecinou a že vlastnictví novin by mohlo najít svou cestu k jeho oblíbenému starostovi rodného Felcsútu. Oficiální zprávy o soudnictví se dosud neobjevily.

Chcete-li dát příklad cynismu maďarské vlády - která odmítla poskytnout oficiální prohlášení o zrušení novin - jeden z viceprezidentů strany Fidesz , Szilárd Németh, uvedl v prohlášení: "Bylo načase, aby Népszabadság skončil, to je můj názor."

Maďarská unie občanských svobod a odbornice na svobodu projevu z Liberties.eu Éva Simon jsou připraveny poskytnout ediční radě právní pomoc.